Sygnatury postępowań przed sądami administracyjnymi w latach 2010-2016, w których stroną był burmistrz Łomianek

Przedstawiłeś swoje argumenty, próbując przekonać stronę przeciwną do swojej racji. Bardzo dobrze, ponieważ pokazuje to nastawienie i sposób interpretacji przepisów przez obie strony. Dzięki temu organ rozpatrujący skargę/zaskarżenie będzie miał pogląd na całą sytuację. Trzeba pamiętać o tym, że nie możemy z góry założyć że to Ty masz rację. Może to Urząd właściwie interpretuje przepisy - to dowiemy się po wydaniu orzeczenia organu odwoławczego.

Ważne jest teraz to, co zrobi urząd - czy nic, czy też wyda decyzję o umorzeniu/odmowie udzielenia informacji publicznej. Ze względów proceduralnych kwalifikuje to formę odwołania i w sumie pokazuje też podejście i profesjonalizm urzędu.

1 polubienie

To jest dorozumiane.

Myślę że nie trzeba za każdym razem pisać “Moim zdaniem”, gdy ktoś przedstawia swoje twierdzenie. Na tej zasadzie sądy niższej instancji też powinny pisać “zdaniem sądu”, bo przecież sąd może nie mieć racji i sąd wyższej instancji to wykaże. Nie popadajmy w paranoję :wink:

Jeśli urząd uzna że nie musi się spieszyć z ew. decyzją, to ile powinniśmy odczekać przed złożeniem skargi?

Oczywiście, to nie był zarzut wobec Ciebie - nie analizowałem tego co Ty napisałeś pod tym kątem - po prostu chodzi mi o podkreślenie że przez długi czas będziemy tkwić w niepewności w tej sprawie - do czasu rozstrzygnięcia. :wink:

Urząd musi wydać decyzję w terminie ustawowym - jeżeli tego nie zrobi, to po upływie tego terminu już można zacząć szykować skargę.

1 polubienie

Czy ten termin już nie minął 14 listopada? Wniosek był z 30 października.

Minął, ale ja bym dał im czas do końca miesiąca na wykazanie się. Akurat tutaj czas gra tylko na ich niekorzyść. Nic nie odpisali na Twoje ostatnie pismo?

Nie odpisali, będę zdziwiony jak to zrobią przed końcem miesiąca.

Wystosować pismo z unikiem to co innego niż wydać decyzję administracyjną z odmową. W uniku można sobie pisać bzdury, a decyzji już nie wypada bo za tą decyzję będą oceniać urzędnika.

Nie wygląda to dobrze w CV jak sąd taką decyzję unieważni z błahego powodu.

Zmusiłem urząd do wydania decyzji w formie elektronicznej! Yuppi! Jednak da się :smiley: Podziękowania dla pani Justyna Wichowskiej za przetarcie szlaku, mam nadzieję że kolejny urzędnicy z Łomianek pójdą w jej ślady.

Kluczem do wykonania ostatniego kroku była deklaracja poniższa deklaracja w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnia braków formalnych poprzez wskazanie adresu do doręczeń:

W odpowiedzi na wezwanie z 23 listopada 2016 r., na podstawie art. 391 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego, proszę o doręczenie pism w formie elektronicznej na adres taki jak wskazałem we wniosku z 30 października tj. watchdog@lomianki.org

W odpowiedzi otrzymałem wiadomość email już bezpośrednio od pani Justyny, a nie jak do tej pory z adresu mail biura rady (to też postęp bo przyśpiesza sprawy):

Witam, zawiadamia się Pana, że w dniu dzisiejszym pod linkiem: RKA.1431.149.2016.doc.BES.xades znajduje się do pobrania decyzja administracyjna w formie dokumentu elektronicznego. Pod wskazanym adresem elektronicznym może Pan pobrać pismo, pod którym powinien Pan dokonać potwierdzenia doręczenia pisma. Informuję Pana również o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia odbioru w sposób wskazany w art. 20 a ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Art. 20a. (Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r.o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114))

  1. Uwierzytelnienie użytkowników systemu teleinformatycznego korzystających z usług online udostępnianych przez podmioty określone w art. 2 wymaga:
  1. użycia notyfikowanego środka identyfikacji elektronicznej, adekwatnie do poziomu bezpieczeństwa wymaganego dla usług świadczonych w ramach tych systemów, lub
  2. profilu zaufanego ePUAP, lub
  3. danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.
  1. Podmiot publiczny, który używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych, może umożliwiać użytkownikom identyfikację w tym systemie przez zastosowanie innych technologii, chyba że przepisy odrębne przewidują obowiązek dokonania czynności w siedzibie podmiotu publicznego.
  1. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1)  szczegółowe warunki organizacyjne i techniczne, które powinien spełniać system teleinformatyczny służący do wydania certyfikatu oraz stosowania technologii, o których mowa w ust. 2, w tym:  
 a) zakres i okres przechowywania danych w systemie,
 b) obowiązki informacyjne, do których zobowiązany jest administrator systemu,
2)  zasady i warunki potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego ePUAP, w tym:
 a) (uchylona),
 b) okres ważności profilu zaufanego ePUAP,
 c) zawartość profilu zaufanego ePUAP,
 d) przypadki, w których nie dokonuje się potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP,
 e) przypadki, w których profil zaufany ePUAP traci ważność,
 f)  warunki składania podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP oraz autoryzacji przy nieodpłatnym wykorzystaniu środka identyfikacji elektronicznej stosowanego do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego lub innego przedsiębiorcy,
 g) warunki przechowywania oraz archiwizowania dokumentów i danych bezpośrednio związanych z potwierdzeniem profilu zaufanego ePUAP,
 h) wzory wniosku o potwierdzenie, przedłużenie i unieważnienie profilu zaufanego ePUAP,
 i) warunki, które powinien spełniać punkt potwierdzający profil zaufany ePUAP,
 j)  warunki organizacyjne i techniczne dla potwierdzania profilu zaufanego ePUAP oraz autoryzacji przy nieodpłatnym wykorzystaniu środka identyfikacji elektronicznej stosowanego do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego lub innego przedsiębiorcy,
 k)  sposób potwierdzania spełniania warunków, o których mowa w lit. j
- biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i pewności w procesie identyfikacji oraz poufności kluczowych elementarnych czynności.

Pozdrawiam, Justyna Wichowska Urząd Miejski w Łomiankach

A teraz część trudniejsza, jak odebrać decyzję :smiling_imp:

Decyzja jest w pliku .BES.xades który zawiera podpis elektroniczny i sam dokument, który trzeba jakoś z niego wyeksportować. Do tego celu potrzebujemy np. programu Szafir. Przy jego pomocy możemy wyodrębnić dokument i voilà:

https://drive.google.com/file/d/0B1hYVXsrSXCKa3F6eExmdWdIWXc/view

Decyzja po oddzieleniu wypełniaczy sprowadza się głównie do:

W tym miejscu wskazać należy, iż organ administracji publicznej, do którego wpłynął wniosek z dnia 30 października 2016 r. o udostępnienie informacji publicznej nie posiada odrębnego rejestru spraw administracyjnych, w których stroną był Burmistrz Łomianek, a tym bardziej rejestru za okres 2010 -2016. Tak więc wygenerowanie z ogólnej liczby spraw sądowych, których stroną jest Gmina Łomianki, Urząd Miejski w Łomiankach bądź też organy Gminy Łomianki, sygnatur postępowań przed sądami administracyjnymi w latach 2010-2016, w których stroną był Burmistrz Łomianek wymaga dokonania analizy wszystkich spraw i stworzenia dokumentu, który będzie zawierał jedynie sygnatury, których udostępnienia żąda wnioskodawca, co wymaga przeprowadzenia licznych analiz i zestawień połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych środków osobowych.

Dalej urząd skupił się na tym jak ważne jest wykazanie interesu publicznego w związku z wnioskiem o przetworzoną informację publiczną. Zupełnie ignorując uzasadnienie dlaczego uważa, że wnioskowana informacja jest przetworzona.

IMHO brakuje zanim przystąpi się do uzasadnienia dot. interesu publicznego, należałoby wykazać, że wskazana informacja jest w istocie przetworzona i tutaj brakuje:

  • wskazania jakich analiz urząd musiałby dokonać by uzyskać sygnatury
    Czy przeczytanie dokumentu i skopiowanie sygnatury jest jego analizą?

  • wskazania przybliżonej liczby tych licznych analiz zestawień
    Czy to oznacza że spraw sądowych było tak wiele?

  • wskazania w przybliżeniu jakiego zaangażowania środków osobowych wymaga przygotowanie informacji Czy to zajmie jeden, dwa czy 30 dni?

@anon15120247 Czy masz może jakiś wzór skargi do SKO? Treść mojej argumentacji mamy gotową trzeba tylko ją przenieść z moich wiadomości i złożyć skargę. Inaczej niż w przypadku bezczynności, mamy na to 14 dni od dzisiaj (dziś odebrałem pismo).

WAŻNE: Zależy nam na tym by udowodnić że wnioskowana informacja nie jest przetworzona. Samo uzyskanie informacji w tej sprawie drugorzędne.

Jeśli tego nie zrobimy to urząd zyska kolejną broń w swoim arsenale i coraz częściej będzie żądał wykazywania interesu publicznego w coraz to bardziej błahych sprawach. Będzie utrudniał dostęp do informacji i zamiast o informacjach będziemy z urzędem spierać się o to czy interes publiczny został wykazany czy nie — już widzę to bicie piany i rezygnację obywateli z dochodzenia swoich praw.

Gratuluję postępów w sprawie! :slight_smile: Niestety nie posiadam żadnego wzoru skargi do SKO.

Z ciekawością będę obserwować co się dalej będzie działo - odpowiedź Urzędu w gruncie rzeczy jest taka jak się spodziewałem - tj. porusza wszystkie problematyczne kwestie i posiada zarówno swoje słabe punkty, jak i mocne strony. Uważam, tak jak na początku, że w gruncie rzeczy pomimo popełnionych przez Urząd błędów są podstawy do uznania ich toku rozumowania. Widzę tutaj jednak duże pole do popisu dla prawnika w przedmiocie skargi do SKO czy potem WSA - to by się jednak musiało opierać na baaardzo poważnym researchu i na pewno tych dwóch tygodniach pracy. :wink: W mojej opinii urząd słusznie uargumentował swoją decyzję - oczywiście przedstawiając swój punkt widzenia, jednakże tak jak posiadałem rozterki na początku, tak i teraz nie skłaniałbym się jednoznacznie ku temu że jest to informacja prosta.

Tak na marginesie, nie rozumiem dlaczego nikt w tych urzędach nie potrafi poprawnie wyjustować tekstu… To jest straszne.

1 polubienie

Robią o i tak lepiej niż notariusze. Ci to dopiero piszą ciurkiem :stuck_out_tongue_winking_eye:

Racja Panie Januszu, ja też na to zwróciłem uwagę. Ponadto pisma jednej z Pań z kierownictwa, są po prostu okropnym językiem pisane. Zwroty w rodzaju "Informuje się, że … " są na porządku dziennym. Niestety świadczy to o tym, jak jesteśmy traktowani: język skrajnie bezosobowy kierowany jest do przedmitów martwych, a nie do żywych obywateli, którzy mają swoje prawa. Najlepszego, Maciej Krogulec

tu odwołanie do SKO jakie kiedyś pisałem z poytywnym skutkiem. ważne jest zachowanie 14 dniowego terminu odwołania

jestem na etapie skarg na bezczyność urzędu więc mogę sie podzielić swoimi doświdczniami pawel.sielczak@dzialajmy.org kontakt@jawnyizabelin.pl pozdrawiam

Odwołanie SKO od decyzji Wójta.pdf (906 KB)

1 polubienie

Złożyłem odwołanie do SKO:

https://drive.google.com/file/d/0B1hYVXsrSXCKblIwemp3bHZzeDg/view?usp=sharing

Urząd twierdził, że przygotowanie informacji publicznej to sprawa złożona i czasochłonna. Bronił się przed udzieleniem informacji, potem poświęcił czas prawnika na przygotowanie decyzji o odmowie udzielenia informacji.

A na końcu okazało się, że wnioskowana informacja to 8 pozycji:

https://drive.google.com/open?id=0B1hYVXsrSXCKSUNtNS0zOXJWeEtod2lNbUx4Z3NNOXdXd2lr

Na dodatek informacji udzielono w ostatnim możliwym terminie, nawet uwzględniając datę wpływu decyzji SKO do urzędu! Czy to zawsze będzie orka i droga przez mękę, czy ci nasi urzędnicy naprawdę za każdym razem będą się z nami siłować?

:weary: I jak tu traktować naszych urzędników poważnie? Jak można mieć jakikolwiek do nich szacunek?

@anon15120247 czy pomógłbyś mi przygotować skargę na bezczynność w tym temacie? Urząd co prawda odpowiedział, ale informacja jest niekompletna i nieprawdziwa.

Chciałbym wystąpić ze skargą i wnioskiem o ukaranie za rażące naruszenie prawa.

Czy miałbyś czas się tym zająć?

A co powiedziało SKO?

SKO uchyliło decyzję burmistrza o odmowie udzielenia informacji publicznej:

https://drive.google.com/open?id=0B1hYVXsrSXCKcmI5amJYWFhrSHhrd0lNeG9UN2dJdnNtN3dB

A dziś dostałem od gminy odpowiedź na prośbę o potwierdzenie, czy udostępniona informacja jest kompletna i poprawna:

https://drive.google.com/open?id=0B1hYVXsrSXCKeGE0N0ZmZjFMYjQ0eUdwYy1GU0xiTWt4QlZz

Męczy mnie ta ciuciubabka. Jestem przekonany że informacja jest wadliwa, a urząd zamiast sprawdzić, poprawić i przeprosić, przeciąga sprawę. Kłamanie w odpowiedziach na udostępnianie informacji publicznej to jakieś nowe dno.

Czy takie postępowanie kwalifikuje się już do rażącego naruszania prawa?

Zapewne będą, ale póki w granicach prawa to nic nie możemy zrobić, aczkolwiek frustracja może nam, obywatelom, towarzyszyć.

Na jakiej podstawie wnioskujesz, że odpowiedź nie jest kompletna? Jaki jest tak naprawdę cel udostępnienia tej informacji, tj. do czego Ci on posłuży? Czy wiesz, że Urząd coś pominął celowo, czy też tylko tak domniemujesz?

Oczywiście chętnie pomogę, o ile będą tylko dowody - i tak się przydadzą w skardze.

  1. Nie wszystkie sygnatury, można znaleźć w orzeczeniach.
  2. Brakuje takich, które znam.

Zastanawiające jest też ostatnie zadanie odpowiedzi z 8 marca 2017, wniosek nie był zawężony do skarg na działalność burmistrza. Czy w WSA burmistrz może być tylko stroną w przypadku gdy sprawa dotyczy skargi na jego działalność?

Chciałem się dowiedzieć ile tych takich spraw było i czego dotyczyły.

Z chęcią pomogę. Będziemy się kontaktować na priv :wink:

1 polubienie

3 posts were split to a new topic: Zaskarżonie uchwału